Cristian Marinescu: Minimalismul invaziv este de nepătruns

Chloé-Quenum-Adrian-Dan-Minimally-Invasive-Galeria-Nicodim-foto-Lucian-Muntean-_19

Este bine cunoscută prezenţa inter-etnicităţii pe scena curatorială, devenită aproape un trend. Melanjul de culturi nu mai reprezintă o noutate, iar inovaţia este justificată prin concept. Piaţa de artă contemporană mondială şi-a manifestat şi ea programatic refuzul de a gestiona lucrări în ambiente ultra-naţionale, lăsând astfel loc apariţiei de sateliţi extra muros.

Proiectele de tip fiction writing cer o atenţie sporită unor detalii care trebuie să fie compatibile, cel puţin aparent, conceptului artistic. Nemaiexistând un stil naţional, autorii de opere trebuie ancoraţi în stilul personal, cu riscul de a nu mai produce un autentic verosimil sau de a nu fi aliniat unor serii de artişti a căror muncă este categoric similară, dar diferită. Galeria Nicodim şi-a propus un asemenea hazard prin asocierea artistei franceze Chloé Quenum cu Adrian Dan, în cadrul expoziţiei Minimally Invasive, deschisă între 26.02 – 09.04.2015.

Chloé-Quenum-Adrian-Dan-Minimally-Invasive-Galeria-Nicodim-foto-Lucian-Muntean-_28

Ce anume au cei doi artişti în comun, în afara şcolii şi înclinaţiei spre instalaţii? Sunt lucrările celor doi efectiv asociate adaptabil practicii curatoriale?

Lui Chloé Quenum îi revine meritul de a „invada” spaţiul cu opere de nişă care, non-convenţional vorbind, captează atenţia prin participare tridimensională. Galeriei îi revine meritul de a fi ordonat lucrările pe un criteriu cronologic. Elemente din plumb dispuse pe podea reproduc o creaţie de acum 3 ani, „ETC”, în pofida parchetului care le estompează. „Figures, speech and commotion” (2014) reprezintă cea de-a doua categorie majoră de lucrări, nişte cadre en koto cu extensii şi mâini din plastic, şi nuclee centrale din sticlă care adăpostesc veste pictate sau măşti umane în miniatură. Nu lipsesc picioarele din plastic, înşiruite unul după altul pe o bancă. Hamace înrămate în cadre de culoarea stejarului care evadează din funcţional prin extensii („Leeway”), dar şi  un mic experiment cu oglindă („Variation”), fiind cea mai recentă lucrare.

Chloé-Quenum-Adrian-Dan-Minimally-Invasive-Galeria-Nicodim-foto-Lucian-Muntean-_05

Prin poziţionarea lui, Adrian Dan vine ca o completare a mesajului pregnant al lui Chloé, ipostazele lui estetice fiind nişte intervenţii obiective devenite coincidenţe. În această manieră, lucrările sale, mai recente sau nu, devin complementare prin specularea unui câmp şi reinterpretarea lui. Operele interacţionează astfel centrifugal; sensul primar al întâlnirii lor s-a pierdut, este bine ascuns undeva, la începutul mobilizărilor de forţă.

Chloé-Quenum-Adrian-Dan-Minimally-Invasive-Galeria-Nicodim-foto-Lucian-Muntean-_10

Discuţiile pe care le ridică expoziţia sunt, prin urmare, în strânsă legătură cu claritatea conceptului curatorial şi libertatea privitorului de a fi confuz din punct de vedere semiotic. Expandarea dictonului „Less is more” într-o descriere literară minimalist-maximalistă deschide controverse independente de opţiunile estetice ale fiecărui artist.

Chloé-Quenum-Adrian-Dan-Minimally-Invasive-Galeria-Nicodim-foto-Lucian-Muntean-_09

Cristian Marinescu, tânăr istoric de artă, fondatorul Grupului de Analiză a Artei şi Esteticii şi deţinătorul blog-ului Vanitologia. Poet, artist grafic, jurnalist de artă şi fotograf, cu afinităţi pentru concepte clasice, mature, dar şi contemporane. Wannabe art manager & curator, datorită contactului susţinut cu lumea ideilor şi proiectelor culturale.

Fotografii de Lucian Muntean.