Cristian Marinescu: Proprietăţile angajamentului scenic la Cosmin Paulescu

Nevoia de ludic în societate a degenerat funcţionalitatea termenului, l-a clişeizat până la reconsiderarea banalului. Jucătorii devin, prin amalgamarea cu varii personalităţi, laureaţi sau învinşi, pregătind terenul unei alte etape. Strategiile vorbesc despre calitatea adversarului şi nivelul acestuia de impunere a autorităţii, prestigiului, aflate la polul opus zonei afective.

DSC_0124

Constructele sociale pot fi reduse la o partidă de joc. Galeria Galateca readuce în atenţia bucureştenilor opera conceptuală lui Cosmin Paulescu, de data aceasta având ca punct focal situaţia diplomaţiei balcanice. „Local Kombat” (26.03.2015-21.04.2015) este o expoziţie care demonstrează universalitatea unor algoritmi ai conflictului.

Piesele centrale sunt readaptări ale unor lucrări iconice din activitatea artistului: „Play pe plai”, „Rocada” şi „Ping-Pong”. Elementul de inovaţie îl reprezintă circuitul de tancuri, a cărei introducere este de la sine grăitoare. Temei se alătură un motiv intrinsec, de contextualizare naţională, prin utilizarea hărţii României. Astfel se conturează o supra-temă, a cărei tensiune morală poate fi practică, dar şi teoretică.

DSC_0056

Fiecare joc are un set de reguli care imprimă eminamente o viteză de desfăşurare, care solicită atenţia grupului-ţintă. Un ritm alert sau unul metodic va influenţa capacitatea individului de a reacţiona strategic şi, în ultimă instanţă, de a reacţiona propriu-zis. Cosmin Paulescu ia în calcul toate aceste aspecte în tăinuirea jocurilor, acordând însă o mai mare importanţă liberului arbitru decât supunerii regulilor. Astfel, rigoarea devine strict un angajament activ al vizitatorilor, invitaţi să reconsidere dimensiuni „fairplay”.

DSC_0046

Nu orice joacă de copil este necesară ca sport, la fel de bine cum nu orice joc pentru adulţi constituie un rău necesar. Deşi expoziţia se adresează tuturor categoriilor de vârstă, pulsează motivul războiului prin raportarea la tehnologie (maşinării de artilerie grea) şi resurse umane (pioni), talentul imaginativ al artistului fiind de a cosmetiza teme sociale profund terifiante. Pe fundal regăsim instantanee care marchează un antecedent la o scară mult mai mare, ca breviar şi model de evitare al greşelilor din trecut.

DSC_0115

Prin urmare, măiestria vizionară a artistului ca trainer a creat o armonie din lucrul cu obiecte angajate geopolitic, şi oameni, permiţând un real mind-mapping. Concentrarea pe dinamica psihologică dată de mise-en-scène a condus la explicarea conceptului expoziţiei: vizualizarea efectului ultim al distrugerii inamicului, evaluarea daunelor. Ricoşeul, penalizarea sau excluderea din joc dau startul alterităţii. Complexitatea următoarei partide poate lăsa loc inevitabilului, anume second-strike capability.

DSC_0127

Cristian Marinescu, tânăr istoric de artă, fondatorul Grupului de Analiză a Artei şi Esteticii şi deţinătorul blog-ului Vanitologia. Poet, artist grafic, jurnalist de artă şi fotograf, cu afinităţi pentru concepte clasice, mature, dar şi contemporane. Wannabe art manager & curator, datorită contactului susţinut cu lumea ideilor şi proiectelor culturale.

Fotografii de Cristian Marinescu.