Cristian Marinescu: Separated Objects, limbajul psihologic primar în modă

Nu eticheta de pe gulerul hainei îl face pe om important în mod decisiv în raport cu mediul înconjurător, care apasă pe umerii lui, fără ca el să estimeze măcar greutatea polemică. Este însuşi mediul cel care porneşte dictonul subtil şi lasă liberul arbitru să manipuleze maşina de cusut şi acul de croitorie. Cu toate acestea, un omagiu direct adresat imperiozităţii materiei prime lipseşte cu desăvârşire.

DSC_0046

Oláh Gyárfás şi Adelina Ivan se numără printre puţinii artişti care înţeleg mecanismul supra-social al codului vestimentar. În cadrul proiectului Separated Objects, găzduit de Galeria Nicodim, intrăm în contact direct atât cu discursul academic al şcolii de design, evidenţiind o latură formală, de elită avangardistă, cât şi un discurs poetic, unde domină haosul specific la origine lumii textilelor.

DSC_0056

La prima vedere, întregul ansamblu al instalaţiei demonstrează cu succes ideea unui minimalism întâlnit şi pus în practică recurent pe străzi, la serviciu, în cluburi, dintr-o necesitate estetică a omului contemporan care a depăşit faza radicalismului în modă. Cei doi, însă, merg mai departe şi propun o falsă problemă care incită la deconstruirea tiparului. Ce se află dincolo de forme şi mărimi standard? Şi mai mult decât atât, în ce stare se află materialul înainte de a fi prelucrat?

DSC_0051

Complementaritatea conceptului la Adelina merge dincolo de brand-ul personal, spunând o poveste despre cum alegerile noastre pot influenţa feedback-ul general. Predilecţia omului de a face judecăţi de valoare conduce la modelarea unor gusturi şi chiar considerarea unor grupuri sociale ca fiind compatibile, urmărind criteriul anterior. Aşteptările finale induse de aportul ecranului proiector vorbesc despre un clişeu care se anulează pe sine şi anume forţa de atracţie a contrastelor.

DSC_0067

Lecţia de aparentă improvizaţie cu atenţie la grija pentru detalii a lui Oláh este de nepreţuit dacă o privim dintr-un context non-funcţional. Marca Patzaikin prinde astfel viaţă în prezenţa baghetelor electrice de mare tensiune care produc lumină albă, sugerând o atitudine rezervată de respect. Experienţa vestimentară austeră, bazată pe linii simple, care îmbină texturi vechi sau reciclate, este similară celei a societăţilor tradiţionale (în cazul de faţă, din Delta Dunării), cu mult înaintea factorului icon.

DSC_0066

Expoziţia a stârnit un interes substanţial din partea publicului larg, cu precădere datorită caracterului antinomic al mesajului, puternic obiectivizat de artistul devenit curator.

Cristian Marinescu, tânăr istoric de artă, fondatorul Grupului de Analiză a Artei şi Esteticii şi deţinătorul blog-ului Vanitologia. Poet, artist grafic, jurnalist de artă şi fotograf, cu afinităţi pentru concepte clasice, mature, dar şi contemporane. Wannabe art manager & curator, datorită contactului susţinut cu lumea ideilor şi proiectelor culturale.

Fotografii de Cristian Marinescu.