Mihaela Gheață în dialog cu Robin and the Backstabbers: „Cea mai bună dintre perioadele posibile de a cânta este acum”

Cu rădăcini bine infipte în muzică, cu un background muzical pornit din adolescenţă şi preumblări prin trupe care mai obscure, care mai pe val, membrii trupei Robin and the Backstabers se bucură de atenţia publicului încă din 2010, de când Robin a decis să pună trupa la dospit.

Negative0-21-17(1)

Astăzi in jurul lui Robin Proca (voce şi chitară) gravitează Florentin Vasile (chitară), Vlad Feneşan (chitară bas), Vladimir Proca (tobe), Radu Moldovan (tobe).

Formaţia mereu în mişcare are la activ albumul „Bacovia Overdrive Vol. 1” şi i-au fost recunoscute merite prin premiile pentru cel mai bun Rock Alternativ şi Artistul Anului la On Air Music Awards în 2013.

Într-o seară de repetiţii am ajuns la ei în studio, le pregătisem o tavă de întrebări care odată scoase din cuptorul lor muzical au dezvăluit răspunsuri legate de feelingul din timpul concertelor şi nivelul de improvizaţie la care ajung câteodată, nevoia de workshop-uri muzicale, în ce domenii ar extinde creaţia muzicală şi ce i-ar face să se oprească din muzică.

Chitara se pare că a fost instrumentul care i-a atras ca un magnet pe Radu, Florin şi Vlad, dar după decantări de-a lungul timpului, Radu s-a îndrăgostit de tobe, iar Vlad şi Florin au rămas fideli chitării. Vladimir a avut dintotdeauna o pasiune straşnică petru tobe, de unde bate şi asa bine, atât de bine că l-a făcut pe Robin să nu-şi pună în practică dorinţa ascunsă de a deveni şi el baterist, aşa că a ramas la chitară şi la voce… şi ce voce, lucrată mult timp şi în corul bisericii în care a activat o perioadă.

Negative0-13-09(1)

Interesant este mixul membrilor, mai ales că unii dintre ei mai sunt şi în alte formaţii, asta pe lângă istoricul de a fi cântat alături de alte trupe, după cum este cazul lui Florin, partea mai tăcută a formatiei, care a venit de la Mono Jacks. Apropo de mixul trecut-prezent, Radu a fost într-o trupă de ghotic, iar acum este toboşar la Pimp. Legat de blendul de instrumentiști, chiar Robin a adăugat că “eu cu Tavi aş face nişte heavy metal grandios, cu Feneşan aş face nişte drone şi nişte ambienturi.”

După radiografierea backgroundului îi intreb dacă muzical vorbind, asta e cea mai bună dintre perioadele posibile şi primesc de la Robin un răspuns cvasi-clar între nu ştiu, 2039 şi acum, dar mezinul trupei, Vladimir spune că „N-am niciun fel de nostalgie, cel mai bun timp este acum.”

Vorbind despre premiile primite Robin subliniază faptul că „nu e ca şi cum premiul constă şi în 500.000 euro şi că în afară de renume, te regăşeşti într-o companie neaşteptată.”

Negative0-20-16(1)

Am vorbit despre premii, deși suntem sus, aşa că vreau să ştiu şi ce îi duce în jos şi îi întreb la ce sunt vulnerabili ca trupă, iar răspunsul tragico-comic elasticizează şi mai mult atmosfera. Robin spune că “sutienele aruncate pe scenă şi apoi luate inapoi” şi Vladimir adaugă că la răutate şi că “dacă nu există răutate înseamnă că nu faci ceva bine.”

Amuzant este ce se întâmplă înaintea unui concert mare, cei 4 membrii se sună şi se întreabă “băi, tu cu ce te îmbraci?”. Apropo de imagine,  Robin spune că “în primii trei ani nu cred că ai nevoie de o imagine” şi Radu adaugă „Cred că are legătura cu stilul muzical şi cum se simte formaţia cu ea însăşi. Trebuie să vrei să fii în ideea aia.

Noi acum suntem naturali, bio. O să ne schimbăm pe parcurs în măsura în care”, intervine Robin „îmbătrânim urât şi o să ne facem operaţii.”

Negative0-07-03(1)

Cum vă simţiţi în timpul concertelor?

Vlad: „De exemplu Radu nu-şi aminteşte bucăţi întregi din concert, este super concentrat.”

Radu: „În general simt concertele cum le simt şi colegii mei de trupă, sunt foarte atent la ei şi mă uit mereu la ei să nu greşească, atunci le simt la fel de lungi sau scurte cum le simt si ei.”

Până în ce moment puteţi controla ce se întâmplă pe scenă? Când începeţi să improvizaţi?

Radu: „Când n-a ajuns la timp un coleg de trupă pe scenă, când unul dintre noi se duce să se pişe.”

Robin: „Când greşeşti şi trebuie să te prefaci că aşa ai vrut să faci, deşi publicul simte când greşeşti. Improvizaţia este un lucru care poate să ţină de multe chestii şi e greu să-ţi dai seama. Şi dacă cânți acelaşi lucru şi se aude acelaşi lucru, concert după concert, dar tu gândeşti diferit ceea ce cânți se cheamă un fel de improvizaţie. În contextul unui gând o notă înseamnă ceva, alt gând duce la alta notă. Nu poţi să spui că a fost un concert bun că n-ai greşit niciodată.”

Sunt curioasă să aflu prin ce senzaţii trec atunci când se întâmplă să cânte în faţa unui număr restrâns de fani faţă de un concert mare, iar Robin preia discuţia şi zice: „Chiar nu contează decât dacă este sub unu sau peste 5000. Poţi să cânţi pentru 10 oameni la fel de entuziasmat cum ai cânta pentru 3000. Este vorba de legea compensaţiei, care funcţionează la orice.”

Negative0-19-15(1)

Vreţi să educaţi publicul?

Robin: „Este o aroganţă să spui treaba asta, una îngrozitoare.”

Vladimir: „Eu unul vreau să ştiu că în fiecare moment facem tot ce ne stă în putinţă să fie din ce în ce mai bine.

Robin: „Am vrea să știm că oamenii pot să-şi definească ce pot să ia de la noi.”

Ce v-ar face să vă opriţi din muzică?

Robin: „Ceva mai bun decât muzica. De ce să te opreşti? De ce să se oprească Rolling Stones? King Crimson? Să meargă! Vezi când îmbătrâneşti urât şi primul om care vede treaba asta este fix cel care îmbătrâneşte. Primul om care îşi dă seama că o carte este proastă este chiar scriitorul ei, deşi dacă le place oamenilor… Cum să te opreşti? Câti oameni care nu mai lucrează bine îşi zic: „Mă las”. E ca şi când ţi-ai luat viaţa că de 3 ani te cam plictiseşti. Nu am auzit pe nimeni zicând că mă las de muzică pentru că… Salinger, de exemplu, a murit la 94 de ani scriind non-stop, dar n-a publicat nimic, asta ce înseamnă? S-a oprit din scris? Oamenii nu sunt artişti, sunt oameni, care pe lângă una-alta simt nevoia să facă ceva. Artist… asta nu e o slujbă.”

Negative0-08-04(1)

Ce avem în România: mai mulţi entartaineri sau mai multi artişti?

Robin: „Artişti, dar sunt foarte mulţi necunoscuţi. Dar unde e delimitatorul, unde e demarcaţia? Nu pot să răspund la întrebarea asta. Oricine face ceva şi spune că este artist, este. Este definiţia artei în sine: arta este definiţia ei.”

Cum vedeţi organizarea de workshop-uri muzicale la noi?

Robin: „Absolut, cu cea mai mare fericire şi hotărâre zic Da! Oriunde vin oameni pe care-i interesează muzica, trebuie să se facă ateliere. Da, ar merge absolut, trebuie doar să se întâlnească oamenii. Trebuie să fie un context şi o intenţie: cum se face kefirul, arunci nişte bacterii într-un iaurt. Trebuie să fie un numitor comun a unei generaţii, grup, camere de oameni. Când vor începe oamenii să se bucure cu adevărat unii de prezenţa celorlalţi şi de punctul altuia de vedere, or să înceapă workshop-urile. Prezenţa altor oameni este mai interesană decât rezultatul în sine, pleci de acolo cu un cântec gata sau cu o idee nouă.”

Începem să vorbim despre versuri şi legat de faptul că influenţele pot fi periculoase atunci când compui, iar Robin intervine şi spune că poeziile sunt părinţii lui şi că sunt nişte părinţi înţelegători. „Procesul creativ trebuie să fie aprobat de o instanţă superioară şi dacă ar fi să mă consult cu cineva aceştia sunt oameni care nu prea pot să-mi răspundă, că sunt oameni care sunt altundeva acum.”

Negative0-14-10(1)

Pentru ce fel de filme aţi face coloana sonoră?

Vladimir: „Pentru orice fel de filme, mă gândesc la Dead Man a lui Jim Jarmusch.”

Radu: „Pentru filme de acţiune cu Jason Statham”.

Robin: „Mie mi-ar plăcea să-l conving pe Cristi Puiu să folosească muzica pe care o facem noi în filmele lui. Aş fi cel mai bucuros om din lume să fac pentru Aurora.”

Vlad: „Aş face pentru filmul meu (The Blind Squad), care se promovează în afară şi pentru care am câştigat un Indie.”

Florentin: „Filme mute.”

Ce muzică aveţi în playlist?

Robin: „Există un canal de YouTube, cu muzică atemporală, de exemplu am ascultat o înregistrare făcută în sala motoarelor unui transatlantic şi ţine 8 ore, iar singura muzică pe care o ascult acum este Sunn O))).”

Vladimir: „Devin Townsend Project – so crazy, e aşa cum mi-ar plăcea mie să cânt.”

Radu: „Nu prea ascult pentru că nu prea stau pe acasă, unde trebuie să fie linişte, ori radio, ori mă uit pe facebook, fie că e mainstream, fie că e album cap coadă, ascult în drum spre serviciu.”

Vlad: „Am ascultat Babyshambel.”

Florentin: „REM, The Beta Band, Prince.”

Negative0-11-07(1)

Dacă ar fi să vă petreceţi câteva ore cu un artist, care ar fi acesta şi de ce?

Vladimir: „Trent Reznor, să-l întreb cum a făcut show-ul, altfel cu nimeni din trecut.”

Robin: „Mie mi-ar plăcea să beau cafeua într-o dimineaţă cu Michelangelo să-l întreb: Ce-o să faci astăzi?”

Radu: „Cu tobarul de la Testament la o băută să-mi zică cum bate la pedală, că dă bine.”

Vlad: „Îmi doresc de mult să stau la o cafea cu Gabriel Cotabiţă.”

Florentin: „Aş juca şah cu David Bowie, e un pretext bun de a nu fi foarte stânjenit în prezenţa lui.”

5 sunete non muzicale care vă plac.

Radu: „Paşii de pe acoperiş noaptea, sunetul de geam spart, de chibrit când se aprinde, sunetele apei. ”

Vladimir: „Suntele de centrală termică.”

Vlad: „Când deschizi o cutie de Cola, doar Cola, când îţi pui urechea pe un balon, nu ştiu, banana, când alunci pe ea.”

Robin: „Azi dimineaţă am zis că-mi place cum se aude când deschizi gazul.”

Florentin: „Orice sunet este sau are poţentialul de a deveni muzical. Cu toate astea, sunetul unei portiere de maşină închisă brutal într-o parcare subterană medie sau mare, sunetul înfundat al motorului de avion când te trezeşti din leșin, foşnetul pădurii înainte de furtună, zăpadă proaspătă călcată de bocanci, sunete produse cu diverse ocazii de greieri.”

 Negative0-10-06(1)

Mihaela Gheață a cochetat cu presa online timp de 5 ani, iar în prezent este social media executive într-o agenție de publicitate. În timpul liber ia la puricat bodegile din capitală și le face review-uri. Împreună cu fotograful Sorin Florea a început un proiect bazat pe interviuri cu muzicieni și artiști.

Fotografii de Sorin Florea.